عوارض خروج از کشور چیست

  • 1402/11/22

عوارض خروج از کشور چیست؟

عوارض خروج از کشور ، مبلغی‌ است که هر شخصی که از کشور خارج می‌شود، باید به دولت بپردازد. این عوارض برای سفرهای هوایی، زمینی و دریایی محاسبه می‌شود و پرداخت آن، حتی برای افراد زیر دو سال نیز ضروری است. البته باید بدانید استثنائاتی هم در مورد عوارض خروج از کشور وجود دارد که در ادامه این مقاله به آن می‌پردازیم.

نکته قابل تامل این است که عنوان عوارض خروج از کشور به هزینه‌ای اتلاق می‌شود که باید به شهرداری‌ها بپردازیم. برای همین هم عوارض خروج تا چند سال پیش به حساب شهرداری واریز می‌شد، اما پس از مصوبه بهمن ماه سال ۱۳۹۸، این عوارض با عنوان مالیات خروج از کشور از مسافران دریافت و به حساب دولت واریز می‌شود.

بخش کوچکی از مبلغ عوارض خروج از کشور به سازمان گردشگری پرداخت می‌شود و بخش دیگری هم برای بازسازی و به‌سازی روستاهای مرزی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هزینه عوارض خروج از کشور هر ساله تغییر می‌کند. برای همین، اگر قصد دارید به خارج از کشور سفر کنید، حتما باید در جریان آخرین قوانین مربوط به پرداخت عوارض خروج از کشور باشید. برای مثال تا چند سال قبل، کودکان زیر هفت سال از پرداخت عوارض معاف بودند، اما بعد از تغییر قوانین، این عوارض حتی برای نوزادان هم باید پرداخت شود.

عوارض خروج از کشور ۱۴۰۲

مبلغ عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۲ در بودجه مصوبه مجلس برای هر کدام از گروه‌های خاص، مطابق جدول زیر تعیین شده که نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است. در تعیین هزینه عوارض خروج از کشور، فاکتورهایی مثل تعداد دفعات سفر برون‌مرزی، نوع مرز و نوع سفر (زیارتی، سیاحتی و کاری) تاثیر دارد.

نوع سفر

سفر اول (ریال)

سفر دوم (ریال)

سوم به بعد (ریال)

نوع مرز

مسافرین عادی

۴,۰۰۰,۰۰۰

۶,۰۰۰,۰۰۰

۸,۰۰۰,۰۰۰

مرزهای هوایی، زمینی و دریایی

زائرین حج تمتع و عمره

۱,۳۲۰,۰۰۰

۱,۹۸۰,۰۰۰

۲,۶۴۰,۰۰۰

مرزهای هوایی، زمینی و دریایی

زائرین عتبات و عالیات

۳۷۵,۰۰۰

۱۲۵,۰۰۰

۴۵۰,۰۰۰

۱۵۰,۰۰۰

۴۵۰,۰۰۰

۱۵۰,۰۰۰

مرز هوایی

مرز زمینی و دریایی

مرزنشینان

۷۵۰,۰۰۰

۲۵۰,۰۰۰

۶,۰۰۰,۰۰۰

۶,۰۰۰,۰۰۰

۸,۰۰۰,۰۰۰

۸,۰۰۰,۰۰۰

مرز هوایی

مرز زمینی و دریایی

ورزشکاران تیم ملی با مجوز وزارت ورزش

۲,۶۴۰,۰۰۰

۲,۶۴۰,۰۰۰

۲,۶۴۰,۰۰۰

مرزهای هوایی، زمینی و دریایی

عوارض خروج از کشور کودکان

خیلی‌ها می‌پرسند که عوارض خروج از کشور برای چه سنی است؟ به‌طورکلی تفاوتی بین عوارض خروج از کشور کودکان و نوزادان با سایر مسافران وجود ندارد و نرخ آن با عوارض خروج از کشور زمینی برای بزرگسالان یکسان است. این عوارض به ازای هر فرد با کدملی و بلیط پرواز محاسبه می‌شود.

از چه روش‌هایی می‌توان عوارض خروج را پرداخت کرد؟

شما می‌توانید عوارض خروج از ایران را از راه‌های مختلفی پرداخت کنید. در این بخش به معرفی روش های پرداخت عوارض خروج از کشور می‌پردازیم تا گزینه مناسب خود را راحت‌تر انتخاب کنید.

     پرداخت عوارض خروج از کشور از طریق شعب بانک ملی ایران

اگر امکان استفاده از روش‌های پرداخت آنلاین عوارض خروج از کشور وجود نداشته باشد، می‌توانید از روش حضوری پرداخت عوارض استفاده کنید. برای این کار کافی است به شعب مرزی بانک ملی ایران مراجعه و مبلغ عوارض را پرداخت کنید.

    پرداخت عوارض خروج از کشور از طریق سامانه پرداخت الکترونیک سداد

یکی از آسان‌ترین روش‌های پرداخت عوارض خروج از کشور، استفاده از سامانه سداد یا سامانه پرداخت عوارض خروج از کشور است. این سامانه با همکاری سازمان امور مالیاتی کشور و بانک ملی ایران طراحی شده و از طریق آن به‌راحتی می‌توانید مبلغ عوارض را پرداخت کنید.

 پرداخت عوارض خروج از کشور با کارتخوان پرداخت الکترونیک سداد

اتصال دستگاه‌های کارتخوان به سامانه پلیس گذرنامه، این امکان را فراهم کرده که بتوانید به‌راحتی عوارض خروج از کشور خود را با کمک دستگاه کارتخوان سداد پرداخت کنید.

 پرداخت عوارض از طریق سامانه سازمان امور مالیاتی

پرداخت عوارض با سامانه سازمان امور مالیاتی، یکی از روش‌های آسان پرداخت عوارض خروج از کشور است. برای این کار، کافی است وارد درگاه پرداخت اینترنتی سازمان امور مالیاتی کشور شده و پرداخت خود را انجام دهید.

   پرداخت عوارض خروج از کشور در فرودگاه با دستگاه ATM

یکی از این روش‌های ساده برای پرداخت عوارض خروج، استفاده از دستگاه‌های ATM یا خودپردازهای غیرنقدی است که طی سال‌های اخیر در فرودگاه‌های کشور نصب شده‌اند. پرداخت عوارض با دستگاه خودپرداز غیرنقدی، فرآیند مشابه پرداخت از الکترونیکی را دارد.

   پرداخت عوارض خروج از کشور با اپلیکیشن ها

اپلیکیشن ایوا، پیام‌رسان بله، قبضینو و…، اپلیکیشن‌های پرداخت عوارض خروج از کشور هستند که امکان نصب آن‌ها روی دستگاه‌های اندروید و iOS امکان‌پذیر است. شما می‌توانید با نصب این اپلیکیشن‌ها، هزینه‌های عوارض خروج را به‌راحتی و با گوشی خود پرداخت کنید.